
”Med goda samarbeten blev det bra till slut”
I Nyfiken på, en serie intervjuer gjorda av medlemmarna i Kost & Närings fokusgrupp Sjukhus, möter du några av personerna bakom måltiderna inom landets regioner. Nummer 7 ut i serien är Gabriella Rönnblom, koststrateg i Region Västerbotten.
FRÅGA: Berätta lite kortfattat om dig själv och vilken roll du har.
SVAR: ”Om jag börjar med mig själv som person så är jag positiv, försöker hitta lösningar på det mesta och tänker bäst högt tillsammans med andra. När jag har fri tid trivs jag bäst hemma med familj och vänner, i trädgården eller när jag kör motorcykel.
Arbetsmässigt så är min bakgrund att jag är född här i Västerbotten, pluggade till kostekonom i Uppsala, flyttade hem och sedan dess har jobbat med mat, måltider och kommunikation på olika sätt. Det har varit i eget företag med föreläsningar, fortbildning för kökspersonal och senare som verksamhetschef för måltider inom förskola, skola och äldreomsorg. Det har gett bra erfarenheter att ha med i jobbet som koststrateg, en roll som berör allt ifrån små detaljer till övergripande strategiarbete. Det är spännande, ibland utmanande, och alltid lärorikt.
Restaurang Kulinarium på Umeå universitetssjukhus är öppen för allmänheten. Brödbuffé. Salladsbuffé. Matsalsdel.
Inom Region Västerbotten finns tre sjukhus med olika system för patientmåltiderna. Ett har avtal med leverantör, ett annat drivs i samarbete med kommun via gemensam måltidsnämnd och ett har tillagningskök i egen regi. Serveringsformerna är både kall en-portionsmat och varm mat i kantin. Förutom patientmåltider ingår även uppföljning av personalrestauranger och caféverksamhet i mitt jobb.”
Även om det redan fanns vana vid kallmatsystem var det ett stort förändringsarbete
Kan du berätta lite om ett lyckat projekt eller uppdrag som ni arbetat med?
”Ja, då måste jag nog ändå välja när nya patientmåltidsavtalet skulle i gång på vårt största sjukhus. Förutsättningarna var tuffa då jag var ny på jobbet och tidslinjen från tilldelning till första serveringsdag bara var sex veckor. På den korta tiden skulle ny leverantör in i produktionsköket, information och ändrade rutiner ut till avdelning och införandet av ett nytt koncept starta, med 15 rätter på fast meny, smårätter och desserter. En mera realistisk tid för införandet hade nog snarare varit 5 till 6 månader.
Vad var det som gjorde att just detta blev så lyckat?
”Vi hade dagliga korta avstämningar mellan alla funktioner från fastighet, IT, logistik och controllers om vad som var aktuellt för dagen, och om någon behövde hjälp med en fråga eller ett kontaktnamn. Det fanns också en lösningsorienterad inställning: hela vägen till sjukhussamordnare, avdelning, dietister och leverantör.
Serveringsklar patientbricka. Exempel på smårätt och dessert.
En annan anledning till att det blev ordning i processen var att vi fick stöd av en projektledare som skötte all dokumentation kring möten och uppföljningar. Nu har ett år gått och även om det finns saker kvar att utveckla syns resultatet i patientnöjdhetsundersökningen. På frågor hur maten på tallriken smakar och ser ut är 83 procent nöjda, och hela 87 procent är nöjda med måltiden som helhet. Så med goda samarbeten blev det bra till slut.”
Politiskt tagna beslut med en måltidsstrategi där vi ska ha samma metod med kall en-portionsmat på alla sjukhus
Vilka är styrkorna i just din organisation?
”Jag tror det är att det finns politiskt tagna beslut med en måltidsstrategi där vi ska ha samma metod med kall en-portionsmat på alla sjukhus, med ett flertal rätter att välja mellan. Det känns extra viktigt att ha den inriktningen när det handlar om driva förändringsarbete över längre tid.”
Vad ser du som ett spännande projekt/uppdrag för er verksamhet inom den närmaste framtiden?
”Nu närmast är att efter sommaren ska ett nytt leverantörsavtal i gång med förändring enligt måltidsstrategin. Dessutom planeras och byggs en ny sjukhusbyggnad. Det ger möjlighet att vara med hela vägen från kökens utformning till första serverade måltid på avdelning. På det sjukhuset blir det också en omställning från varm mat till kalla en-portioner. Det finns betydligt mer tid att förankra förändrade arbetssätt den här gången.”
Från i höst ska vi göra en pilot med att göra patientbeställningar via Ipad och mobil
Vad är du nyfiken på just nu som berör din yrkesroll?
”Oj, det är många saker jag vill lära mera om och utveckla arbetssätt kring. Vi har just kommit i gång med att samla in åsikter från avdelning vid menybyten via Forms-enkäter. Från i höst ska vi göra en pilot med att göra patientbeställningar via Ipad och mobil. Så digitalisering är ett område. Ett annat är, liksom för många andra, beredskapsarbetet, där framför allt samverkan med närliggande kommuner är högt prioriterat.”
Om man vill veta mer om det ni gjort, kan man då ta kontakt med dig?
”Javisst, så gärna! Enklast är att nå mig via mail: gabriella.ronnblom@regionvasterbotten.se.”
Intervjun fördes via mail av:
Håkan Lundholm
Medlem i Kost & Närings fokusgrupp Sjukhus