En branschförening inom
Är du medlem i Kost & Näring? Logga in här! Logga in här!
bakgrundtest
Nyheter
Hem > Aktuellt > ”Det vi gör varje dag fyller en viktig funktion för andra”
nyfiken_jennie_f_huvudbild
Jennie Ferm är verksamhetschef för område Måltid inom Verksamhetsstöd och service i Region Jönköpings län.
Personerna bakom landets sjukhusmåltider #3

”Det vi gör varje dag fyller en viktig funktion för andra”

2024-09-30
  1. Sjukhus
  2. Fokusgrupper

I Nyfiken på, en serie intervjuer gjorda av medlemmarna i Kost & Närings fokusgrupp Sjukhus, möter du några av personerna bakom måltiderna inom landets regioner. Nummer 3 ut i serien är Jennie Ferm, verksamhetschef för område Måltid inom Verksamhetsstöd och service i Region Jönköpings län.

FRÅGA: Berätta lite kortfattat om dig själv och vilken roll du har.

SVAR: I grunden är jag en stolt smålänning som älskar naturen, fysisk aktivitet, att upptäcka nya saker samt mat och umgänge med familj och vänner. Jag är utvecklings- och målfokuserad, strukturerad och positivt lagd som person. Jag gillar högt tempo och ser inte något som omöjligt, ”det gäller bara att klura ut rätt sätt att nå målet”.

Jag arbetar som verksamhetschef för område måltid, inom Verksamhetsstöd och service, i Region Jönköpings län (RJL). Den här rollen har jag haft sedan 2019. År 2011 anställdes jag i regionen som enhetschef/kostchef för måltidsverksamheten på ett av våra sjukhus.

Provsmakning.

Till min hjälp har jag en ledningsgrupp bestående av 11 personer, här återfinns biträdande verksamhetschef, enhetschefer, måltidssamordnare, måltidsutvecklare, controller och HR-partner. Vi har närmare 100-talet medarbetare i verksamheten, på våra tre sjukhus i Jönköping, Eksjö och Värnamo. Våra medarbetare gör ett proffsigt och viktigt arbete varje dag och består av kockar, köksbiträden, teamledare och administrativa assistenter. Jag är väldigt stolt över vår verksamhet och den funktionen vi fyller dagligen i RJL. Tillsammans ansvarar vi för måltidsverksamheten i regionen, som innefattar både patientmåltiderna, restaurangverksamheten och intern service med fika- och cateringutbud.

Jag gillar att arbeta inom offentlig sektor eftersom det vi gör varje dag fyller en viktig funktion för andra: våra invånare. Att kunna bidra till positiva måltids- och vårdupplevelser för våra patienter är berikande för mig. Tänk att få göra det bra, för dem vi är till för! Maten är en viktig del i livet och kan förgylla de flesta tillfällen. Jag tycker att det är viktigt att måltiden får ta sin plats i vårdprocessen och göra nytta för de individer som befinner sig i sjukdomstillstånd.”

Vår förändringsresa har fått ta tid, vi har genomfört den i etapper och även de politiska besluten har tagits i etapper.

Kan du berätta lite om ett lyckat projekt eller uppdrag som ni arbetat med?

”Vi arbetar sedan flera år tillbaka med att utveckla och implementera RJL:s nya måltidskoncept på våra tre sjukhus. Det är ett privilegium att få vara med och leda utvecklingen mot ett måltidskoncept som möter både nuvarande och framtida utmaningar. Jag är glad över att våra politiker har vågat fatta beslut som innebär att vi lämnar de invanda måltidslösningarna och går mot något nytt. Det krävde så klart en del tid och samtal innan politiskt beslut fattades. En stor del av förändringen är genomförd, vi har implementerat det nya måltidskonceptet på två sjukhus och står inför implementering på det tredje sjukhuset under 2025.

Innan förändringen hade vi tre skilda verksamheter med olika produktions- och distributionsmetoder på våra tre sjukhus. Vi hade både varmmatsproduktion och kallmatsproduktion samt brickdukning och kantinservering i olika kombinationer. Menyerna vi hade då utgick ifrån en traditionell menybyggnad med rullande fyraveckorsmenyer.

Nu har vi en á la carte-meny baserad på 15 huvudrätter, 4 smårätter och 5 desserter. Utöver det serveras vissa av huvudrätterna som ”lilla E”, det är en portion med mindre mängd mat som är berikad.

Vi har infört en samproduktion mellan våra tre sjukhus och tillagar det som vi kallar huvudkomponenter till patientmåltiderna på en av dessa tre orter. Det görs mot ett lager i en kylmatsproduktion kombinerad med pastöriseringsprocess för förlängd hållbarhet. Övriga komponenter till måltiden och specialkoster tillagas på plats på respektive ort. Maten läggs upp på porslinstallrikar i köket innan den levereras i matvagn ut till vårdavdelningarna för uppvärmning. En positiv del av förändringen är att restaurangernas och patienternas menyer har blivit frikopplade. Då kan vi utveckla menyer och maträtter anpassade till respektive kategoris behov.

En av målsättningarna med vårt nya måltidskoncept har varit att nå en hög valbarhet för patienten som därmed kan ge en individanpassning och mer mat i magen. Vi har också velat nå en kostnadsbesparing, förbättrade processer, anpassning till välfärdsutmaningen, minskat matsvinn, bibehållen eller ökad kvalitet, förbättrad kommunikation med vården samt andra arbetsmiljö- och hållbarhetsvinster.

Patienterna har gett uttryck för att de är väldigt nöjda med utbudet i vårt nuvarande måltidskoncept. Bl.a. har patienterna sagt så här när vi haft enkäter: ”alla menyer är första klass”, ”det är som på restaurang” och ”hälsa kocken, bra jobbat”. Vårdpersonalen har också berättat om patienter som varit lyriska och inte velat åka hem. Stor del av vårdens upplevelser under implementering har varit positiv. Bl.a. har de sett att tallrikssvinnet har minskat och de har upplevt att köket har stöttat i övergången på ett bra sätt. Nästan det roligaste som en vårdavdelning berättade var att under införandet av det nya måltidskonceptet var personal som ofta upplevdes negativa, positiva till detta. Naturligtvis är all denna feedback väldigt stärkande för oss som organisation och ledare. Jag tycker främst att det är viktigt att våra medarbetare får ta del av feedbacken, det gör att dem blir stolta över sitt arbete.”

Vad var det som gjorde att just detta blev så lyckat?

”Vår förändringsresa har fått ta tid, vi har genomfört den i etapper och även de politiska besluten har tagits i etapper. Då har vi också kunnat ha en öppen dialog med politikerna längs med resans gång. Det är vi själva som har tagit fram förslag till beslut, vilket grundade sig i workshop med vården, omvärldsbevakning och mycket tankearbete för att hitta de faktorer som var viktiga för vår organisation att uppnå och förhålla oss till samt vårt vinnande koncept och en röd tråd.

Givetvis har det också funnits utmaningar

Andra viktiga faktorer är att politikerna har stått bakom och varit stolta över förändringen. Men också att vi har arbetat med pilotinförande och implementering samt uppföljning i nära samverkan med vården. Genom pilotinförande så har vi kunnat följa upp och justera detaljer till det bättre. Vi har också fått en bra kommunikation med vården och därmed också ambassadörer som har kunnat hjälpa till och inspirera övriga vårdavdelningar genom förändringsarbetet. Medarbetarnas delaktighet i att ta fram hur:et i alla nya processer och rutiner som ska sättas har varit viktigt.

Givetvis har det också funnits utmaningar, det är naturligt i ett förändringsarbete som sker över tid. T.ex. har det varit svårt att få en del medarbetare att förstå varför förändringen är nödvändig samt att nå ut till vården på ett bra sätt och få till en bra kommunikation oss emellan. En utmaning som verksamhetschef när man genomgår en stor förändringsprocess är att vara ihärdig. Det är inte lätt hela tiden, men då måste man ha mod och ork att fortsätta.”

Vilka är styrkorna i just din organisation?

”Vi är nyfikna, lyhörda, gillar utveckling och hjälps åt! Dessutom värnar vi både om våra medarbetare och matgästen.

Projektet har en styrgrupp bestående av ledningsgruppen och där arbetar vi efter en projektplan, aktivitetslista, riskbedömning och följer hur arbetet fortlöper genom månadsvisa möten. Beslut om eventuella förändringar utifrån grundtanken m.m. fattas i styrgruppen utifrån välgrundade beslutsunderlag. Område måltid har också en egen samverkansgrupp där vi har behandlat ärenden som kräver den processen samt gjort gemensam riskbedömning som följs upp löpande.”

Vad ser du som ett spännande projekt/uppdrag för er verksamhet inom den närmaste framtiden?

”Nu arbetar vi med att ta fram ett enkelt digitalt utbildningsmaterial som vi ska kunna använda vid implementeringen på det sista sjukhuset. Det digitala utbildningsmaterialet ska vara ett komplement till fysiska utbildningar för vårdpersonal och servicepersonal som arbetar med måltidshanteringen på vårdavdelningar. Jag ser fram emot att se materialet i sin färdiga form!

Hållbarhetsarbetet är också en viktig del i vår verksamhet. Vi har högt ställda mål genom vårt hållbarhetsprogram som vi arbetar aktivt mot hela tiden. Det nya måltidskonceptet underlättar för oss att nå de målen. Det ska bli intressant att utvärdera efter implementering på det sista sjukhuset! Nytt för oss är också att vi numera kan klimatberäkna våra recept. Det systemet ska vi använda oss av framöver när vi utvecklar våra menyer och tar fram nya maträtter.”

Det är en styrka inom offentlig måltidsverksamhet, att vi kan dela med oss till varandra.

Vad är du nyfiken på just nu som berör din yrkesroll?

”Kris- och beredskapsarbetet är viktiga delar just nu i alla offentliga måltidsverksamheter, så även för oss. Här kan vi alla lära av varandra, vi har kommit olika långt inom olika delar.

Vi jobbar också med att succesivt öka andelen närproducerade livsmedel och kikar på hur andra tar sig an den utmaningen för att kunna utveckla vårt arbete.

I övrigt har jag som verksamhetschef ett stort intresse i organisation, strukturer och strategier samt utveckling av ledningsgruppens arbete, där det alltid är värdefullt att ta del av hur andra tänker och gör.”

Om man vill veta mer om det ni gjort, kan man då ta kontakt med dig?

”Ja, självklart, jag nås på jennie.ferm@rjl.se. Det är en styrka inom offentlig måltidsverksamhet, att vi kan dela med oss till varandra.”

Intervjun fördes via mail av:
Håkan Lundholm
Medlem i Kost & Närings fokusgrupp Sjukhus