
Nordiska utmanare
Finska Aromi och danska Kraftvaerk Food Tech är två aktörer som inom kort hoppas ta andelar på den svenska marknaden för kostdatasystem.
Förenade Måltider ringde upp Greger Wikstrand, chefsarkitekt för digital transformation på Aromis moderbolag CGI.
Varför satsar ni på den svenska marknaden just nu?
– Många har uttryckt oro över det svenska marknadsmonopolet och har mer eller mindre uppmanat oss att utmana det. Just nu för vi dialog med både små och stora kommuner, regioner och restaurangkedjor.
Kampen om kostdatamarknaden
På bara några år har marknaden för kostdatasystem gått från en handfull konkurrerande aktörer till koncentration under ett och samma paraply. Många verksamheter är bekymrade över utvecklingen.
- Bransch
- Förenade Måltider
- Hållbarhet
- Mjukvara
Vad skiljer er från de kostdatasystem som redan finns på den svenska marknaden?
– Vi är en heltäckande tjänst och har samma grundfunktioner. Men vi kan erbjuda lite mer. Exempelvis har vi en säsongskalender med tips på hur olika ingredienser kan bytas ut för att maten ska följa säsongen och på så vis bli mer klimatsmart.
Är tjänsten verkligen kompatibel med svenska förhållanden och verksamheter?
– Vi har funnits sedan 1984 och eftersom Finland är tvåspråkigt är systemet redan från början byggt på både finska och svenska. Våra näringsberäkningar utgår från NNR. Vad gäller inköp utgår vi från Dabas med full integration för den svenska marknaden. För beräkningar av klimatavtryck samarbetar vi med svenska RISE. Dessutom har vi svensk support.
Agneta Renmark