Kockfritids på Aggarp
Här presenteras finalistbidrag nr 3 i 2019 års Kök & Pedagogik.
Verksamhet: Aggarpsskolan, Svedala kommun
Jobbat enligt arbetsmodellen sedan: November 2018
Arbetsmodellen i korthet
”Till vilken eller vilka av dessa punkter i läroplanen anser ni att arbetsmodellen bidrar allra mest?”
- Pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling
- Skapa och upprätthålla goda relationer samt samarbeta utifrån ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt
- Kommunicera med språkliga uttrycksformer i olika sammanhang och för skilda syften
Elever på Aggarpsskolans fritidshem får varje vecka regelbundet vara med och laga hela eller delar av sitt eget mellanmål som serveras på fredagar. Under lovdagar planeras och tillagas även maten för utflykter utav Kockfritids.
Eleverna får vara i hemkunskapssalen och laga enklare maträtter för mellanmål tillsammans med fritidslärare.
Eleverna får vara med på ”Smakskola- Våga smaka” där vi provar olika råvaror och vi utgår då från saperemetoden när vi smakar på råvarorna.
Från och med påsklovet 2019 kommer eleverna under lovdagar vara med i skolrestaurangens kök och laga lunch tillsammans med kockarna, ”Elever i kök”
Kökets och måltidsverksamhetens roll
Vi kockar i skolrestaurangen ser till att de råvaror som ska användas i undervisningen beställs hem för mellanmål och andra aktiviteter kopplade till Kockfritids på Aggarp.
Vi planerar med start från påsklov 2019 för att våra elever under lovdagar får möjligheten att få vara med i kökets dagliga verksamhet där det kommer tillagas frukost, lunch och mellanmål.
Vi i köket bidrar även med våra kunskaper kring mat och måltider till våra elever och lärare. Smakskolan enligt Sapere-metoden drivs och genomförs av kockarna i skolrestaurangen. Både kockar och fritidslärare är delaktiga i att tillsammans vidareutveckla Kockfritids verksamhet.
Pedagogernas/pedagogikens roll
Fritidslärare står för att planera och genomföra lektionerna på Kockfritids kopplat till mellanmål och andra aktiviteter vid lovdagar.
Fritidslärarna för de pedagogiska reflektionerna och diskussionerna med eleverna.
Lärare bidrar med sina kunskaper inom pedagogik till köket.
Vilka resultat/effekter/lärdomar har arbetsmodellen mynnat ut i?
Arbetsmodellen har lett till att våra elever vill vara mer delaktiga i sin lärmiljö och de har även blivit mer engagerade i vad för mat som ska serveras och i vad de äter. Utifrån dessa tillfällen då det lagas mat till mellanmål och utflykter eller när vi har Smakskola så får våra elever tillsammans med pedagoger och kockar andra ingångar och perspektiv på hur mat, hälsa och samarbete med mera kan se ut, jämfört med vad vi är vana vid.
Kök & Pedagogik 2019