En branschförening inom
Är du medlem i Kost & Näring? Logga in här!
bakgrundtest

Nyheter

Hem > Aktuellt > ”Det måste inte vara så krångligt”
Tea (längst t.v.), Klara och Isabelle deltar gärna i mellanmålsproduktionen på tisdagar och torsdagar – en av flera uppskattade aktiviteter inom ramen för Kockfritids på Aggarpsskolan. Läs mer på nästa sida!
Tea (längst t.v.), Klara och Isabelle deltar gärna i mellanmålsproduktionen på tisdagar och torsdagar – en av flera uppskattade aktiviteter inom ramen för Kockfritids på Aggarpsskolan.
KÖK & PEDAGOGIK 2019 – VINNARMÖTET

”Det måste inte vara så krångligt”

2019-05-21

Nära samarbete, förankring på rätt nivå – och en kultur som tar fasta på möjligheter, snarare än begränsningar. Det är några av framgångsfaktorerna i det måltidspedagogiska arbetet vid nybyggda Aggarpsskolan, som höll hela vägen till seger i 2019 års Kök & Pedagogik. Medlemssidorna begav sig till Svedala i södra Skåne för att möta både elever och två av eldsjälarna bakom Kockfritids.

Kök & Pedagogik 2019
  • Med temat ”Den kreativa fritidsmåltiden” riktade sig årets Kök & Pedagogik för första gånger till landets fritidsverksamheter.
  • Efter avslutad tävlingsperiod utsågs en jury bestående av fokusgrupp Förskola och skola samt externa experter tre finalister.
  • Efter en öppen omröstning på nätet blev det Aggarpsskolan som kvällen den 28 mars, i samband med middagen under Kostdagarna, som tog hem segern.
  • Alla tävlingens vinnar- och finalistbidrag från starten 2016 och framåt, liksom övrig information om tävlingen, hittar du här.

– Ta sikte på idrottsplatsen, håll vänster och fortsätt sedan bara rakt fram så kommer ni rätt. För några veckor hade vi Sydsvenska Dagbladet här för att rapportera om finalistplatsen i Kök & Pedagogik, de gick fel och hamnade ute på åkern.

David Gustavsson, förstekock vid Aggarpsskolan och den som tillsammans med kollegan Anneli Svensson skickade in vad som skulle bli det vinnande bidraget i 2019 års Kök & Pedagogik, ”Kockfritids på Aggarp”, är noga med vägbeskrivningen inför vårt besök.

Aggarpsskolan, byggd för årskurserna 4–9 och färdigställd 2018, är nämligen så ny att den ännu inte finns utmärkt på nätets digitala kartor.

”Det handlar om att göra det bästa av de möjligheter vi har, att utveckla löpande och koppla på fler delar”

Insikten om matens stora pedagogiska potential har emellertid – i kontrast till lokalerna och verksamheten på Aggarp som alltså är inne på sitt allra första läsår – funnits med betydligt längre.

– Grundidén har jag haft under många år. Men det är här på Aggarp som vi tillsammans, köket, fritidsverksamheten och inte minst måltidsservice i Svedala kommun, har utvecklat själva arbetsmodellen, förklarar David, själv utbildad måltidspedagog och med bakgrund som kock bland annat vid prisbelönta Herrestorpskolan i Vellinge.

Ett lagarbete. David och Anneli betonar att Kockfritids är resultatet av insatser från en lång rad delaktiga som diskuterar, hjälper och uppmuntrar varandra.

Långsiktiga mål

Han beskriver Kockfritids som ett samlingsbegrepp för flera mat- och måltidsrelaterade aktiviteter. Dit hör bland annat en Sapere-baserad ”smakskola” och möjligheter för eleverna att på olika sätt vara med i skolköket. David betonar att det är elevernas intressen som styr inriktningen. Och allt blir inte omedelbar succé.

– Under påsklovet planerade vi exempelvis för en aktivitet för elever i kök, men det funkade inte den här gången, barnen valde andra aktiviteter istället. Och det är inget problem, vi befinner oss ju bara i början. Målen för Kockfritids är långsiktiga. Det handlar om att göra det bästa av de möjligheter vi har, att utveckla löpande och koppla på fler delar, fortsätter han.

20-tal mellanmålskockar

Till de aktiviteter inom ramen för Kockfritids som redan från start fått ett varmt mottagande hör mellanmålsproduktionen, där fritidsverksamhetens Anneli Svensson varit drivande och som också står på schemat när medlemssidorna besöker Aggarpsskolan. Bakning och matlagning sker på tisdagar och torsdagar i skolans hemkunskapssal, för att på fredagseftermiddagen sedan serveras i den ordinarie fritidsverksamheten. Omkring 20 elever i mellanstadieålder deltar mer eller mindre regelbundet.

– Inkluderande och delaktighet skapar engagemang i längden, det gäller både elever och personal. Jag tror stenhårt på det. Att bara en enda eldsjäl sitter med hela engagemanget räcker inte, säger David Gustavsson, och pekar på just samarbete och bred förankring som en avgörande faktor bakom det framgångsrika arbetet med måltidspedagogik både på Aggarpsskolan och i Svedala kommun generellt.

Anneli berättar hur hon i tidigare verksamheter alltid haft viljan att baka och laga mat tillsammans med barnen, men att lokalerna varit ett hinder.

– När det i höstas stod klart att vi kunde få tillgång hemkunskapssalen fanns plötsligt förutsättningarna där, och då kändes det självklart att köra igång mellanmålsproduktionen som en del av Kockfritids. Så vi gick helt enkelt ner till David och för att tillsammans bolla idéer och lösningar, berättar hon.

Måltidspedagogik varje dag. På Aggarp har Smakskolan enligt Sapere-metoden en egen plats i restaurangen.

Både Anneli och David återkommer ofta till betydelsen av att inte göra samarbetet mellan köket och den pedagogiska sidan onödigt komplicerat.

– Det måste inte vara så krångligt, med långa planeringsmöten. Är utgångspunkten exempelvis att laga hamburgare så pratar vi helt enkelt ihop oss om recept, vilka tillbehör som passar till, hur vi ska baka hamburgerbröden och så vidare, säger David med hänvisning till den planerade aktiviteten för den här eftermiddagens mellanmålsproduktion. Klicka för att läsa om vårt besök där!

 

 

David Hollertz