«

»

apr 11 2017

Skriv ut detta Inlägg

Godare och mer hållbart: vad krävs för att nå dit?

Framtiden
har en färg!

Hur kan de offentliga verksamheterna bidra till omställningen mot godare och mer hållbara måltider – och vad krävs för att nå dit? Den frågan stod i förgrunden när Unilever Food Solutions tillsammans med Kost & Näring under sportlovsveckorna gav sig ut på inspirationsturnén Morgondagens offentliga gastronomi.

Det råder ingen tvekan om att nyfikenheten på modernare, grönare rätter och matlagning är på topp i det offentliga Måltidssverige. Med sammanlagt 750 personer på plats har de fyra dagarna i Göteborg, Malmö, Stockholm respektive Umeå i princip fullbokade.

Inom Unilever Food Solutions har klimat- och hållbarhetsfrågorna länge haft hög prioritet.

– Vi vill bidra till en helhetssyn inom det här området, som rymmer flera olika perspektiv och goda initiativ. Just nu ser vi hur storköken går mot goda, vegetariska maträtter som är så bra i sig själva att de inte bara känns som ett lättare alternativ till kött, fågel och fisk. Vi vill gå den här utvecklingen tillmötes, och inspirationsdagarna vi arrangerat är en del i det, säger Linda Lundgren, Channel Marketing Manager vid Unilever Food Solutions.

”Just nu ser vi hur storköken går mot goda, vegetariska maträtter som är så bra i sig själva att de inte bara känns som ett lättare alternativ till kött, fågel och fisk.”

Utbildningssatsningar en nödvändighet

Annika Wesslén.

Annika Wesslén, konsult inom mat, hälsa och trender, var en av dem som medverkande under turnén. I två olika programpass lyfte hon dels utmaningar och inspiration kring ”grön matlagning”, dels hur kryddor och andra smaksättare kan användas för att väcka aptit och stimulera såväl syn- och lukt- som smaksinnet.

– De offentliga verksamheterna har alla förutsättningar att bli en föregångare på vägen mot maträtter med en större andel växtbaserade råvaror, som är både goda, hälsosamma, hållbara och dessutom billigare än animalier, säger Annika Wesslén, själv är kostekonom och dietist i botten.

Samtidigt konstaterar hon att utvecklingen inte kommer att ske av sig självt.

– Olika verksamheter har förstås kommit olika långt, men min bild är att det fortfarande finns en osäkerhet när det gäller den gröna matlagningen. På många håll räcker kompetensen helt enkelt inte till. Här är utbildningssatsningar riktade till kockar och annan måltidspersonal helt avgörande, säger Annika Wesslén.

Ditt pass om kryddor och smaksättningar var den programpunkt som fick störst utrymme under inspirationsdagarna. Tycker du att de offentliga köken för dåliga på att krydda?

– Det handlar snarare om de otroliga möjligheter som finns. Hos äldre exempelvis försvagas ofta lukt- och smaksinne, här kan kryddningar bidra till förnyad aptit. Och hos barn och unga som utsätts för doften av nya kryddor minskar rädslan för nya smaker. Det finns hur mycket som helst man kan göra, säger Annika Wesslén.

3 faktorer för grönare matlagning

Annika Wesslén ringar in tre faktorer som särskilt viktiga för utvecklingen mot grönare matlagning:

1. Satsa på utbildning!

– Med rätt kunskap och kryddning kan de nya, gröna rätterna vara fantastiska både till smak och utseende. Men för att nå dit krävs att de som lagar maten har tillräcklig kompetens.

2. Tänk på presentationen!

– För att gästerna ska känna sig lockande av den här maten så gäller det att tänka på hur den presenteras. Tala om vad som faktiskt serveras istället för att enbart beskriva rätten som ”vegetarisk”. Och om den grönare rätten presenteras som ”huvudalternativ” överst på matsedeln eller menyn, så kommer fler gäster att välja den enbart av den anledningen.

3. Ta dina gäster på pulsen!

– Verka för en tydlig kommunikation med gästerna kring fördelarna med omställningen mot de grönare alternativen. Hälsosamt, klimatsmart, hållbart, nytt eller spännande? Utgå ifrån dina gäster och lyft fram de aspekter som intresserar just dem.

 

Permalänk till denna artikel: https://www.kostochnaring.se/nyhet/godare-och-mer-hallbart-vad-kravs