«

»

Dec 12 2016

Skriv ut detta Inlägg

Finalist 3/3: ”Teamwork”

KÖK & PEDAGOGIK, FINALIST 3/3:
FÖRÄLDRARKOOPERATIVET SJÖORMENS FRAMTID, GÖTEBORG

”Teamwork”

Efter en synnerligen tuff urvalsprocess bland de dryga 20 inlämnade tävlingsbidragen till 2016/17 års upplaga av Kök & Pedagogik har nu juryn, som består av deltagarna i Kost & Närings fokusgrupp Förskola och skola, utsett de tre finalisterna. Här presenteras den tredje och sista: Föräldrakooperativet Sjöormens Framtid i Göteborg.

Du är väl med och röstar fram det vinnande bidraget i Kök & Pedagogik? Klicka här för att komma till omröstningen!

Om Arbetsmodellen

Det som är av största vikt för att nå våra mål är samarbetet mellan kock och pedagoger. Alla möten är gemensamma: Vår kock har en betydande roll för barnen och det är lika självklart att hälsa på kocken som på pedagogen på morgonen.

Varje måndag har vi ”utemåndag” med utematlagning, kocken har ansvar för en måndag i månaden precis som vi andra som arbetar på måndagar, då vi lyfter upp och fokuserar på dagens matlagning alla tillsammans. Barnen får olika uppdrag, till exempel att hjälpa till att förbereda i köket, hacka grönsaker ute, hämta ved till elden.

Återkommande aktiviteter: experiment, baka bröd, daglig samling, undersöker, matematik. Vi går ofta på promenad för att plocka det som växer i vår omgivning såsom; ramslök, rönnbär, nypon, kirskål och äpplen.

Vi har hela tiden ett pågående odlingsarbete efter säsong, satte vitlök under hösten, torkar baljväxter för att sedan kunna plantera dem igen på våren för att sedan skörda till hösten.

Kökets och måltidsverksamhetens roll

Vi bollar idéer med varandra om hur vi kan integrera köket i verksamheten. I vår terminsplanering för verksamheten har köket en egen punkt där vi planerar hur vi ska arbeta med maten. Den innehåller både särskilda teman, högtider och vardagsarbetet mellan kök och verksamhet.

Pedagogernas/pedagogikens roll

Aktivt jobb med måltidspedagogiken, samtalen, trygghet, stöd och förebild vid måltid.

Tar in det i hela verksamheten för att kunna undersöka maten på nära håll.

Exempel på temaarbete: banantema, fokus banan i två veckor, sånger, experiment, skapande, baka och äta banan i mat på olika sätt. Skördetema med avslutande skördefest, det vi själva odlat, det som växer i vår närhet.

Exempel på högtider: Mårten Gås, 1600-talsfest (Gustav Adolf-dagen), Nobelfest, julfest, barnens födelsedagar, barnen får själva bestämma mat, vi utmanar dem att tänka utanför boxen exempelvis genom att fråga vilka bönor som är din favorit. De är med och planerar och genomför sin födelsedagslunch, efter förmåga är de med i köket. Alla barn oavsett ålder uppmärksammas på sin födelsedag.

Exempel på vardagsarbete: kocken presenterar maten varje dag och äter tillsammans med oss.

Vilka resultat/effekter/lärdomar har arbetsmodellen mynnat ut i?

Det vi gör, gör vi tillsammans. Vi är ett team. Det leder till lyckade projekt och arbetsglädje. Arbetsmodellen har också lett till medvetna barn, som vet vad de äter, vad de gillar och inte gillar, och som lär sig smaka på ny mat. Så bygger vi kunskap om mat och näringslära, skapar nyfikenhet och öppnar vyer.

Du är väl med och röstar fram det vinnande bidraget i Kök & Pedagogik? Klicka här för att komma till omröstningen!

Permalänk till denna artikel: https://www.kostochnaring.se/nyhet/finalist-33-teamwork