«

»

Dec 12 2016

Skriv ut detta Inlägg

Finalist 2/3: ”Sapere”

KÖK & PEDAGOGIK, FINALIST 2/3:
FÖRSKOLAN GUNGHÄSTEN, VÄSTERÅS

”Sapere”

Efter en synnerligen tuff urvalsprocess bland de dryga 20 inlämnade tävlingsbidragen till 2016/17 års upplaga av Kök & Pedagogik har nu juryn, som består av deltagarna i Kost & Närings fokusgrupp Förskola och skola, utsett de tre finalisterna. Här presenteras den andra: Gunghästens förskola i Västerås.

Du är väl med och röstar fram det vinnande bidraget i Kök & Pedagogik? Klicka här för att komma till omröstningen!

Om arbetsmodellen

Vi arbetar med Sapere-metoden som övar upp barnens sensoriska förmåga genom att träna dem i att uppleva med alla sina fem sinnen och att kunna sätta ord på smakupplevelsen. Syftet med metoden är att barnen lär känna sina sinnen och sin egen smak.

Vi har saperesamlingar då barnen utforskar grönsaker, kryddor, frukter och olika råvaror så som fisk, gris, ko och höns. Barnen reflekterar med bilder och text, vi har också en ”saperevägg” där vi sätter upp all dokumentation för att synliggöra för barn och föräldrar. Vi har ett eget växthus samt pallkragar där vi odlar grönsaker, rotfrukter, bär och kryddor. Barnen gör en odlingslista under våren om vad som ska sås och förodlas. Under hösten skördar vi allt som odlats, det blir en helhetskänsla för dem att förstå hela kretsloppet från ”jord till bord”.

Kökets och måltidsverksamhetens roll

Vår förskolekock Anna-Carin lagar all mat från grunden i vårt eget förskolekök. Allt kött och grönt är närproducerat. I nuläget har vi 75 procent ekologiska och kravmärkta råvaror. Måltiderna är balanserade och näringsrika. Allt bröd och müsli tillagas från grunden. Det serveras bara färska bär, hemmagjord äppelmos och must. Sockerintaget är inget alls. Allt som skördas tas tillvara på av förskolekocken genom barnen. Anna-Carin har matmöte med barnen två gånger per termin, då barnen får påverka och komma med önskemål och förslag om vad som ska lagas. När barnen på den stora avdelningen fyller år får man laga lunch med Anna-Carin, vilket är så uppskattat. På båda avdelningarna har vi buffé under alla måltider. På fredagar lagas lunchen ute i vårt utekök. För oss är samarbetet med förskolekocken lika viktigt som med övriga förskollärarna på förskolan.  Måltiderna ska vara lustfyllda och inbjudande.

Pedagogernas/pedagogikens roll

Vi ger barnen goda förutsättningar för Sapere-arbetet genom att vara goda förebilder och ha ett professionellt förhållningssätt. Bland annat via ett medforskande och tillåtande arbetssätt skapar vi förutsättningar för barninflytande. Barnen har fått insikt om sin egen smakupplevelse genom att våga prova.

Vilka resultat/effekter/lärdomar har arbetsmodellen mynnat ut i?

Barnen har fått möjlighet att prova på flera olika råvaror vilket har gett dem insikt om sin smak genom sina sinnen. Det har resulterat i att barnen vågar prova på nya smaker och maträtter. Barnen har fått kunskaper om vad som är nyttigt och onyttigt för kroppen. Sapere-arbetet är också språkfrämjande, då barnen benämner sina sinnesupplevelser.

Du är väl med och röstar fram det vinnande bidraget i Kök & Pedagogik? Klicka här för att komma till omröstningen!

Permalänk till denna artikel: https://www.kostochnaring.se/nyhet/finalist-23-sapere