«

»

maj 21 2019

Skriv ut detta Inlägg

Aggarpsskolan, torsdag kl. 14.32

David Gustavsson, förstekock på Aggarpsskolan i Svedala, bjuder mellanmålskocken Lovisa på sina bästa tips för hamburgerstekning. Foto: Nils Holmström.

KÖK & PEDAGOGIK 2019 – DEN KREATIVA FRITIDSMÅLTIDEN

>> Aggarpsskolan
>> hemkunskapssalen

>> torsdag kl. 14.32

Hamburgerbröden bakade de redan i tisdags och idag – dagen innan fredagens eftermiddagsmellis som kommer att serveras till alla elever på fritids – har turen kommit till tillagning av dressing och själva hamburgarna. Och det är fyra taggade fjärde- och femteklassare som tar plats i varsin matlagningsstation.

Målsättningar enligt projektplanen för Kockfritids

Eleverna ska …

  • lära sig att känna igen olika livsmedel och råvaror. (Identifiering)
  • kunna nämna vilka livsmedel och råvaror som kan ingå i en måltid. (Kunskap)
  • tillaga en komponent till lunch eller mellanmål på skolan. (Samarbete)
  • våga provsmaka det man lagat. (Mod att smaka)

Det dröjer inte länge efter att Anneli introducerat dagens uppgift förrän aktiviteten är i full gång. Från den inledande – i varierande grad tårframkallande – lökhackningen till uppdelning, formning och stekning av färsen är intresset på topp och skratten många. Anneli och David har fullt upp med att förklara, visa och svara på frågor innan de färdiga hamburgarna slutligen ställts in i ugnarna för efterstekning.

Misstro mot majonnäsen

Vad som ska bli dagens smakmässigt största utmaning uppenbarar sig kort senare, när den hamburgerdressing som blandats ska smakas av. Bostongurkan och majonnäsen hör till de ingredienser som möter störst misstänksamhet.

– Jag är säker på att dressingen redan är bra, men jag vill ändå gärna att ni smakar lite grann. Även om ni inte tycker om, lirkar David och lyckas till sist förmå samtliga fritidskockar att våga smaka, samtidigt som de gemensamt går igenom de olika ingredienserna ännu en gång.

Närmare en och en halv timme har förflutit när allt är färdigt och disken avklarad, och klockan närmar sig 16. Ett trött men uppsluppet matlagningsgäng repar energi för några avslutande frågor.

Taggade fritidskockar. Isabelle (längst t.v.), Lovisa, Tea och Klara hör till de runt 20 elever som mer eller mindre regelbundet deltar i Kockfritids på Aggarpsskolan i Svedala, under ledning av fritidsverksamhetens Anneli Svensson. Foto: Nils Holmström

Av allt det ni har gjort idag, vad var roligast?

Tea: Att steka köttet. David visade hur man kan jämföra med hur ens kind känns för att få köttet lagom stekt.
Lovisa: Att dela upp köttfärsen i tio lika stora delar.
Isabelle: Dressingen. Det var roligt att mäta upp och blanda till alla olika saker. Det är mycket roligare än att hålla på med färsen.

Vad har ni lärt er idag som ni inte visste innan?

Lovisa: Att… hm… Att dressing inte är gott! (skratt)
Tea: Att det tar väldigt lång tid att hacka lök om den ska vara riktigt finhackad.

Tror ni att ni kommer laga något av det ni lagat idag hemma också?

Klara: Nej det kommer jag nog inte göra. Jag lagar hellre pannkaka eller pasta carbonara.
Isabelle: Ja, jag tror det, jag kommer nog laga både hamburgare och dressing till min pappa, när han fyller år. Han gillar hamburgare.

Klicka här för första delen av reportaget från Aggarpsskolan, vinnare av 2019 års Kök & Pedagogik.

David Hollertz

 

Permalänk till denna artikel: https://www.kostochnaring.se/nyhet/aggarpsskolan-hemkunskapssalen-torsdag-kl-14-32